הקיץ האחרון היה יוצא דופן בענף התיירות. שדות תעופה כמעט בכל רחבי העולם קרסו מהעומס האדיר שנוצר בהם, בעיקר כיוון שרבים הרגישו חייבים בחופשה אחרי הסגרים ומגבלות הקורונה. העומסים הגדולים הביאו לדחייה בהמראות, איחורים בנחיתה או ביטול לחלוטין של אלפי טיסות בכל מדינה. בישראל קיים חוק שירותי תעופה שנועד בדיוק למקרים הללו וכדאי שתכירו אותו אם גם אתם סבלתם ממקרים שכאלו.
הקורונה חולפת לה מהעולם אך הנזקים שהיא גרמה במשך קרוב לשנתיים נמשכים גם כעת בדרכים שונות. אחת הדרכים הללו היא שיבושים קשים בענף התיירות בכלל ובטיסות בינלאומיות בפרט. התקופה הארוכה בה רוב העולם היה תחת מגבלות וסגרים שמנעו טיסות ממדינה למדינה למי שלא היו חייבים בכך, הובילה להתנפלות אדירה בהזמנות כרטיסי טיסה לחופשה, ביקור משפחתי, לימודים או עבודה.
העומסים הללו יצרו כאוס של ממש בעשרות שדות תעופה ברחבי העולם והוביל לכך שאלפי טיסות איחרו בהמראה או כלל לא יצאו לדרך כיוון שאי אפשר היה לעמוד בכל כך הרבה מטוסים פעילים באוויר מעל שדה התעופה בעת ובעונה אחת וגם כוח האדם בשדות התעופה התעכב הרבה יותר מהרגיל בטיפול שנוסעים שהגיעו אליו.
האופציה שנותרה לכל הנוסעים המתוסכלים שהטיסה שלהם איחרה בצורה משמעותית או בוטלה לחלוטין ברגע האחרון הוא לתבוע את חברת התעופה. בדיוק בשביל כך נחקק בישראל חוק שירותי תעופה אשר מסדיר בצורה ברורה וקלה להבנה וביצוע את התהליך שיש לנהל בתביעה לפיצויים מחברת התעופה בה רכשתם כרטיס טיסה.
איך אפשר לקבל פיצוי כספי במסגרת חוק שירותי תעופה?
- פיצוי על ביטול טיסה – טיסה שבוטלה או טיסה שהקדימה / איחרה ביותר מ 8 שעות ולא קיבלתם על כך הודעה לפחות 14 יום לפני הטיסה מזכה אתכם בפיצוי שקבוע בחוק. הפיצוי איננו מתייחס לעלות כרטיס הטיסה עצמו או לנזקים שנגרמו לכם בשל כך אלא מגדיר סכום פיצוי על פי יעד הטיסה שלכם. יעד קצר (אתונה) יזכה אתכם בסכום של כ- 1300 ₪, יעד בינוני (ברלין) יזכה אתכם בסכום של כ- 2100 ₪ ואילו יעדים רחוקים (ניו יורק, טוקיו) יזכו אתכם בסכום של כ- 3100 ₪.
- פיצוי על איחור בטיסה – התופעה הנפוצה ביותר היא איחור בטיסה. לחברות התעופה אפשרות לאיחור של עד שעתיים בטיסה ללא מתן פיצוי. מעבר לכך עליהן לדאוג לנוסעים בשדה התעופה למזון, שתיה ואמצעי תקשורת להודיע על האיחור למי שהם צריכים. במידה והאיחור מעל 5 שעות טיסה רשאים הנוסעים לבקש טיסה חלופית או החזר כספי על כרטיס הטיסה שלהם. איחור מעל 8 שעות ייחשב ביטול טיסה.
- פיצוי על אובר בוקינג – חברות תעופה נוהגות מאז ומתמיד למכור מעט יותר כרטיסים ממקומות הישיבה שיש במטוס. לאורך השנים המקרים שזה יצר בעיה היו שוליים כיוון שתמיד יש מי שאינם מגיעים לטיסה מסיבה כזאת או אחרת. בגלל העומס החריג שהיה בקיץ האחרון לא נרשמו מקרים שכאלו ולכן היו הרבה אובר בוקינג שהובילו להשארת נוסעים מחוץ לטיסה. הם קיבלו פיצוי של טיסה חלופית במחלק המשודרגת, תשלום של מחצית כרטיס הטיסה ופיצויים אחרים דומים לכך.
- פיצוי על הקדמת טיסה – הקדמת טיסה שמובילה לפספוס שלה תיחשב לביטול טיסה.
- פיצוי על פספוס טיסה – פספוס טיסה באשמת הנוסע לא מובילה לפיצוי אך אם פספסתם בגלל קונקשן שאיחר, אתם עומדים בכל הזכויות לתבוע פיצוי על ביטול טיסה אלא אם חברת התעופה העניקה לכם פתרון אחר שמוסכם עליכם (טיס החלופית במחלקה משודרגת וכו').
נפגעתם מחברת תעופה ומהשינויים בלוח הטיסות? – יש לכם זכות לתבוע ולקבל את המגיע לכם על פי חוק.
אם אתם נתקלים בקשיים מול חברת התעופה, ניתן להגיש תביעה דרך חברות כמו Flight Refund או Flight Cash Back אשר מייצגות נוסעים מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם על בסיס הצלחה בלבד.